skip to Main Content

Relevantie bindt 9de ADG-congresOpnieuw is het de ADG dienstengroep gelukt haar jaarlijkse congres tot een boeiend geheel te smeden. Kerngedachte van de 9de editie, gisteren in Spant! in Bussum, was ´Relevant zijn, relevant blijven´, een slogan waar de diverse gastsprekers binnen hun eigen domein uitstekend mee uit de voeten konden. Van nepnieuws tot fashionblogs en duurzame energie.

Als gebruikelijk was de eerste spreekbeurt voor Ron Steenkuijl, directeur Corporate Affairs bij ADG. Hij linkte het congresthema aan prolongatie van succesvol ondernemen, als een bedrijf tenminste de wil heeft steevast te veranderen. Maatschappelijke betrokkenheid bij dit proces mag echter niet uit het oog worden verloren. Hij daagde de zaal dan ook uit deel te nemen aan het implementeren van ´fiKks´, een grootschalig in 2017 geïntroduceerd ADG-project dat mensen met schulden uit de problemen wil helpen.

Het duo de ‘Vrije Denkers’, Arthur Kruisman en Patrick Donath, zocht relevantie in ‘Doen is de beste manier van denken’. Obstakel bij hun pleidooi voor ‘out of the box’ durven gaan, is het niet-meewerkende verandervermogen. ,,Dus experimenteer, improviseer en maak vooral veel fouten.”

Internetondernemer en Blendle-oprichter Alexander Klöpping worstelde met de gebruiksmogelijkheden van data, onder meer gegenereerd door sociale media. Die kunnen positief, maar ook – steeds meer – negatief gebruikt worden, onder meer voor het verspreiden van nepnieuws. ,,Hoe krijg je Hillary Clintonfans níet naar de stembus.”

Anna Nooshin, populair fashionblogger, schrijfster, tv-presentatrice, is als ondernemer bepaald niet onder een hoedje te vangen. ,,Ik ben niet te definiëren, ben verre van perfect en boks altijd op tegen mensen die vinden dat ik te groot droom.” Maar dat zijn nu precies wel de drie redenen die voor haar het leven relevant maken. Als selfmade woman kent ze de essentie van haar ondernemerschap maar al te goed: ,,Vertrouwen hebben in jezelf.”

De gedachtesprongen van Ruud Koornstra, eerste Energiecommissaris van Nederland, waren geregeld groot. Maar wie hem in zijn tomeloze vaart kon volgen, genoot van een zeer onderhoudend relaas en pleidooi voor de transitie naar gebruik van duurzame energie. Ondernemers moeten volgens hem daar het voortouw in nemen: ,,Als u het niet doet, wie dan wel?”

Relevantie bindt 9de ADG-congresDe evaluerende wrap up gebeurde door Volkskrant-columnist Nico Dijkshoorn, die als participerende congresganger het programma in de zaal gevolgd had. Dat daar een scala aan schimpscheuten, curieuze reflecties en trefzekere observaties uit voortkwam, was niet meer dan verwacht. ,,Leuk die prachtige bloemstukken hier op het podium, maar ze doen me ook denken aan de aula van het crematorium.”