ZDG nieuws
Met deze nieuwsbrief willen we je regelmatig op de hoogte houden van belangrijke updates, interviews en veranderingen. Misschien heb je al veel gehoord over ZDG, maar we willen graag de gelegenheid nemen om onszelf aan jou voor te stellen. Dankzij jouw inzet worden nabestaanden en dienstverleners binnen onze branche ontlast. Maar we krijgen vaak de vraag wat wij nou eigenlijk doen. In deze brief hopen we je over dit, en veel meer bij te kunnen praten.
Wij zijn ZDG en geloven in ontzorgen
Onze visie: ’Kwaliteitsvolle dienstverlening die onze partners ontzorgt’’
Onze visie is een uitvaartbranche waar kwaliteitsvolle dienstverlening de norm is en waar partners op ons kunnen rekenen om hen te ontzorgen in moeilijke tijden van afscheid. We geloven in samenwerking om deze norm te stellen en te handhaven, en om onze partners te ondersteunen bij het bieden van deze hoogwaardige diensten. Onze toewijding aan kwaliteit en respect vormt de kern van wie we zijn als dienstverlener in de uitvaartbranche. Als kenniscentrum streven we ernaar om te werken met deskundige en professionele mensen die onze partners voorzien van de nodige expertise en ondersteuning.
Onze missie: ‘’Wij delen en combineren alle kennis en kunde binnen de uitvaartbranche om onze partners van de beste dienstverlening te voorzien.’’
Uitbreiding directie
Tessa Alblas
Per 1 mei 2024 is Tessa Alblas toegetreden tot de directie van ZDG. Tessa vervult sinds 2021 de rol van HR manager en heeft bijgedragen aan het vormgeven van de huidige organisatie. Daarvoor heeft zij ook al enkele jaren succesvol gewerkt bij Asito (tevens onderdeel van de ADG-dienstengroep en zusterbedrijf van ZDG).
In een bedrijf waar de medewerkers centraal dienen te staan is het goed om de eindverantwoordelijke rol ook een plek te geven in de hoogste managementlaag. ‘Wij zijn super blij met het kunnen toevoegen van Tessa tot ons directieteam. Niet alleen geeft dit de juiste waardering aan het werk en functioneren van Tessa, de HR afdeling is cruciaal in het aantrekken en behouden van medewerkers. Met het toevoegen van de HR-rol aan de directie willen we hier verdere uiting aan geven. We hebben alle vertrouwen in een fijne en constructieve samenwerken tussen Tessa, Paul en mij’’ aldus Danny van Rosmalen.
Manager Post Mortem
Frank van Splunter
Graag willen wij jullie informeren dat Frank van Splunter per direct de rol van Manager Post Mortem op zich neemt. Voor sommige is Frank al een bekende in de branche, als directeur van RSN neemt hij de stap tot manager naar Post Mortem.
Met zijn expertise en toewijding zal Frank niet alleen deze nieuwe functie vervullen, maar ook deelnemen aan het Groot Management Team (MT) en alle aanverwante overleggen. Wij zijn we ervan overtuigd dat we onze dienstverlening op het gebied van post-mortemzorg naar een hoger niveau kunnen tillen met Frank. Zijn ervaring en inzet zullen een waardevolle aanwinst zijn voor ons team.
Directeur op de werkvloer
Nachtdienst op de werkvloer van Infinea
Danny van Rosmalen directeur ZDG
Op vrijdag 29 april mocht ik een nachtdienst meedraaien bij Infinea. Infinea, voorheen Multiline, is één van de oudste onderdelen van ZDG. Toen ik zes jaar geleden bij ZDG in dienst kwam bestond Infinea al jaren en zat er een ervaren team. Destijds bevond het kantoor zich nog in een mooi monumentaal pand in Delft. Van buiten prachtig, van binnen wat verouderd. De situatie is nu omgedraaid, het pand is van buiten niet bepaald aantrekkelijk maar van binnen modern en mooi. Tijdens al die veranderingen is er eigenlijk altijd één constante factor bij Infinea geweest en dat is Els van Pieterson. Els is één van de medewerkers die met de langste staat van dienst bij ZDG betrokken is en ik ben blij dat ik met haar een nachtdienst mocht meelopen. We kennen elkaar al vanaf dag één dat ik binnenstapte bij ZDG, mede doordat wij beide in de OR zitten, hebben wij altijd leuk contact.
Bij binnenkomst kwam ik al een aantal collega’s tegen van Reliante Care (voorheen TSN Zorgcentale) en Antwoordservice Nederland. Na de overdracht met Ruud, Jessica en Judith zijn we gaan opstarten. Bij de eerste telefoontjes kwamen we erachter dat de kabeltjes van de koptelefoon niet goed werken maar na het proberen van wat andere kabeltjes konden we dan eindelijk beginnen aan de dienst.
Gelukkig voor mij, was het een erg drukke dienst. De vele verschillende soorten telefoontjes en het zien binnenkomen van meerdere lijnen tegelijkertijd hebben een mooi inzicht gegeven in het werk. In de nachtdienst heb ik veel collega’s van CMO, PM en inmiddels ook RSN aan de telefoon gehad. Het is mooi om te zien dat er zoveel collega’s zich ook ’s nachts inzetten voor dat waardevolle moment van nabestaanden, een waardig afscheid van hun dierbare.
Rond half vier werd het wat rustiger en hebben we ook de tijd gehad om wat bij te praten. Over verhalen van vroeger, dingen die we samen hebben meegemaakt bij ZDG en Infinea en over mooie plannen voor de toekomst.
Deze nachtdienst is voor mij erg leerzaam geweest en ik heb verschillende zaken meegenomen die verbeterd kunnen worden. Dit zijn dingen die wij, als management, beter kunnen doen of beter kunnen faciliteren voor onze medewerkers en klanten. Met veel bewondering heb ik een nacht lang zitten kijken en luisteren hoe Els vriendelijk de telefoon opneemt, het geduld bewaard bij toch soms lastige gesprekken, door schermpjes klikt en met tientallen dingen tegelijkertijd bezig is. Zonder dat ze iets vergeet en vooral de rust bewaard
Op weg naar huis overdenk ik de nachtdienst en zie ik nog een bus rijden van Post Mortem en besef ik me wederom welke belangrijke rol ZDG speelt in de uitvaartbranche. We zijn vertegenwoordigd in ziekenhuizen, op de weg, in de lucht en aan de telefoon met maar één doel: aan waardig afscheid voor nabestaanden.
Infinea, en vooral Els, heel erg bedankt voor het meelopen! In april zal ik meelopen met de collega’s van MOS en in mei met CMO in Noord-Holland. Iedere maand probeer ik bij een andere werkmaatschappij een dag(deel) mee te lopen dus de kans is groot dat we elkaar tegenkomen.
Eén ding is zeker, in de volgende nieuwsbrief komt een stukje over mijn ervaringen bij MOS en CMO.
Ervaringen Gedeeld met onze directeur
Els Pieterson
”Toen ik terugkwam van mijn vakantie begin maart, kreeg ik het bericht dat Danny een nacht met mij zou meelopen. Ik was erg verbaasd en benieuwd naar de reden. Dat Danny bij alle onderdelen van ZDG meegaat lopen, wist ik toen nog niet”.
Mijn geschiedenis bij ZDG gaat bijna 27 jaar terug. Ik ben begonnen bij CMO, maar ik ben redelijk snel overgestapt naar Multiline (nu Infinea). Voorheen heb ik bij een uitvaartverzorger gewerkt en ook heb ik de nodige opleidingen van Stivu gevolgd, van uitvaartverzorger tot overledenenverzorger.
Danny en ik kennen elkaar vanaf het begin dat Danny bij ZDG kwam werken, en een paar jaar geleden ben ik toegetreden als lid van de OR waardoor we elkaar regelmatig zien. Lex, mijn man, heeft ook jarenlang bij Multiline Meldkamerdiensten gewerkt. Hij springt nog steeds af en toe in bij Infinea.
Het pand in Delft, met zelfs een klokkentoren, was uniek. Af en toe liepen de eenden bijna binnen, omdat ze (weer) gevoerd waren, en we zijn zelfs stiefouders geweest van twee eendenkuikens. De broertjes en zusjes hadden het niet overleefd en zijn in een foetuskistje midden in de nacht begraven. De eendjes worden weleens gemist, maar de faciliteiten op de nieuwe locatie zijn modern, zoals de systemen waar we mee werken.
De laatste jaren heeft Infinea heel wat roerige jaren gehad. Gelukkig zijn we nu in rustiger vaarwater beland. ”Sommige collega’s die wisten dat Danny mee zou draaien, vroegen aan mij of ik daar niet zenuwachtig over was. Ik doe gewoon mijn werk, dacht ik, en ben volkomen open de nacht ingegaan”.
De nacht vloog voorbij. Het was erg druk met verschillende soorten telefoontjes. Soms liepen dingen niet helemaal soepel, maar dat hoort erbij. Danny heeft veel kunnen zien van wat voor soort gesprekken er bij ons binnenkomen. Het schakelen, het contact met familie, collega’s & klanten, het regelen van alles en nog wat, met als doel de familie zo goed mogelijk van dienst te zijn, blijft een uitdaging. Het feit dat je collega’s bij nacht en ontij de weg op stuurt, geeft toch een bepaalde verantwoordelijkheid. Zeker bij slecht weer ben ik blij dat ik ze weer spreek en dat er niets is gebeurd. We zien van dichtbij wat er allemaal kan gebeuren. Je weet nooit wat je dienst zal brengen.
”Ik vond het erg leuk om voor Danny een tipje van de sluier op te lichten. Gelukkig is hij geen nieuwe medewerker die ik moest inwerken, want we vlogen van het ene scherm naar het andere. Danny, hartelijk dank voor de lekkere taart en de gezelligheid”.
De Helpende Hand nu ook actief onder de rivieren
De eerste opdrachten van De Helpende Hand onder de rivieren zijn aangenomen en uitgevoerd. Met de opening van nieuwe vestigingen voor dragers in Breda, Heinkenszand, Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en Maastricht verstevigen we de positie als dé partner voor crematoria, begraafplaatsen, uitvaartondernemingen en ZZP’ers.
Al sinds 1995 staat De Helpende Hand bekend om haar unieke alles-in-één dienstverlening in de uitvaartbranche. Met een ervaren team op kantoor en in het veld biedt de organisatie oplossingen voor diverse personeelsvraagstukken, van uitvaartverzorgers en uitvaartassistenten tot dragers en gastdames. De Helpende Hand begrijpt als geen ander dat het in de uitvaartbranche maar één keer goed gedaan kan worden en zet daarom continu in op kwaliteit.
Mark Moossdorff, manager van De Helpende Hand, benadrukt het belang van deze uitbreiding: “We zijn verheugd om onze diensten uit te breiden naar de zuidelijke regio’s van Nederland. Met onze ervaring en toewijding willen we ook daar een betrouwbare partner zijn voor uitvaartondernemingen en iedereen die ons nodig heeft.
Ons team ondersteunt al crematoria, begraafplaatsen en uitvaartondernemingen in de Randstad en Noord-Holland, en met de nieuwe vestigingen breiden we onze dekking uit om nog beter aan de behoeften van onze klanten te voldoen. Om dit project niet ten koste te laten gaan van onze huidige klanten, is er een additionele projectgroep opgericht. Zo houdt het huidige team volle focus op bestaande regio’s en zal de projectgroep alle aandacht op de regio’s onder de rivieren hebben.”
Wat is ISO certificering?
Dit betekent dat we dankzij onze behaalde certificaten voldoen aan internationale normen voor kwaliteit, milieu en informatiebeveiliging. Met andere woorden, we zorgen ervoor dat onze producten en diensten goed zijn, dat we milieuvriendelijk opereren en dat we zorgvuldig omgaan met gevoelige informatie.
Dit is goed nieuws, want het toont aan dat we als team hard werken om de dingen goed te doen en dat we ons inzetten voor verbetering.
Vandaag leggen we de volgende ISO aan je uit:
ISO14001, is een certificaat waarbij de focus word gelegd op het milieu. ZDG heeft al haar milieuaspecten en daarbij behorende risico’s in beeld gebracht met eventuele maatregelen om het te verbeteren.
Aanwezigheid Conformiso
Conformiso is het bedrijf dat ZDG ondersteunt bij het behalen van de certificaten. Vanuit Conformiso zijn Annette Willems en Sanne van Horrik hiervoor iedere 4de donderdag in de maand aanwezig in Houten. Mochten er vragen zijn over deze certificaten dan kunnen deze ook direct gesteld worden aan Annette of Sanne.
Contactgegevens:
Annette Willems; a.willems@conformiso.nl
Sanne van Horrik; s.vanhorrik@conformiso.nl