Damesploeg De Helpende Hand
Vorig jaar is De Helpende Hand gestart met een dames draagploeg, naast de reeds bestaande groepen heren dragers. Deze damesdraagploeg is een waardevolle toevoeging aan de dienstverlening van De Helpende Hand. Vanuit drie studentendisputen in Leiden beschikken we momenteel over maar liefst 22 draagsters. Ter vergelijking: vorig jaar begonnen we met een groep van 12.
Sinds de intrede van de dames draagploeg is de vraag ook aanzienlijk toegenomen. “Waar we in het begin de dames vaak nog moesten introduceren bij klanten, zien we ruim een jaar later steeds meer specifieke aanvragen voor de dames draagploeg. Deze aanvragen zien we bijvoorbeeld veel terug bij wat bijzondere uitvaarten en bij bijvoorbeeld kinderuitvaarten.” vertelt Lisanne Hoogeveen, manager van De Helpende Hand.
Eén van de dames die er al vanaf het begin bij is, is Eva Roffel, een studente die draagt als bijbaan: “Je gaat met een groep vriendinnen naar de opdracht en voert daar samen je werk uit. Het is echt van waarde dat we elkaar goed kennen. Hierdoor voelen we elkaar goed aan, maar kun je iemand ook makkelijker op haar foutjes wijzen. We vullen elkaar op een mooie manier aan.” Daarnaast zegt Eva dat ze door de concentratie op haar werk niet in de emotie zit: “Dit klinkt misschien heel oppervlakkig, maar het is heel dankbaar werk.”
Daadkracht
In het begin ging er altijd een mannelijke lijstman mee (een ervaren drager uit de herenploeg in Leiden) om de dames te helpen bij de uitvaarten. Op de eerste dag gingen er vier dames mee met een opdracht, waarbij ze aan een rijdende baar liepen. Zo kon de lijstman hen ook aanwijzingen geven bij onbekende situaties. Naar verloop van tijd zijn ze ook met 6 dames naar opdrachten gegaan en wordt er nu ook, net als bij de mannen, geschouderd. Hierop krijgen ze veel positieve reacties van klanten.
Het brengen van een vernieuwing gaat altijd gepaard met enige twijfel. Zo ook bij de start van de damesploeg, maar de vraag naar dames dragers wordt steeds groter. De verwachting is ook dat deze trend zich zal doorzetten: “Op deze manier gaan wij meer met de tijd mee” volgens Sander Korving, coördinator van de dragers. “Hoewel er nog veel vraag is naar een traditionele uitvaart, zien we wel verschuivingen in de wensen.” Lisanne vult aan: “We luisteren en informeren naar wensen en behoeften, maar kijken ook naar de verrichtingen van de dames. We zoeken steeds naar mogelijkheden om onze dienstverlening te vernieuwen en te verbeteren.“
TSN zorgcentrale onderdeel van ZDG
Sinds 1 januari 2022 is TSN zorgcentrale onderdeel geworden van ZDG, een interne overname binnen ADG. TSN zorgcentrale is dé centrale die onder andere verantwoordelijk is voor het aannemen van diverse zorgaanvragen en personenalarmeringen. Met dagelijks meer dan 450 telefoontjes van cliënten en mantelzorgers zijn onze specialisten in staat alle zorg gerelateerde vragen te beantwoorden en af te handelen.
Ingrid Koert, teamleidster van de zorgcentrale: “Wij zijn de spil voor TSN thuiszorg. Zowel voor de cliënten als voor de medewerkers en zetten daarin de lijnen verder uit richting de wijkteams of backoffice. Daarnaast houden de verpleegkundigen binnen de zorgcentrale zich bezig met dubbele medicatiecontroles en een stukje beeldzorg; denk hier bijvoorbeeld aan ondersteuning voor de cliënt bij het zelf injecteren van insuline. Op dit gebied wil de zorgcentrale ook graag uitbreiden, om nóg meer teams te kunnen ondersteunen met zorg op afstand.”
Rijswijk
Door de overname door ZDG, zal de zorgcentrale medio mei verhuizen naar J.C. van Markenlaan 3 in Rijswijk, waar ook al de collega’s van Antwoordservice Nederland en Infinea zitten. “Alles zit daar bij elkaar. Ook de ICT afdeling zit in de buurt. Ook is het fijn dat je even bij elkaar binnen kan lopen. Ik ben echt al aan het aftellen. Ik ben benieuwd!”
Met de overname van de zorgcentrale kunnen onderling vacatures worden ingevuld en personeelsproblemen worden opgelost. Een win-win situatie op meerdere vlakken.
Oprichting
Co Peek is ruim 10 jaar geleden mede verantwoordelijk geweest voor de oprichting van de zorgcentrale. Per 1 mei heeft Co de zorgcentrale verlaten om van zijn pensioen te genieten. Ingrid vertelt: “Co heeft dit met alle inspanning en passie opgezet tot de zorgcentrale die er nu staat.” We bedanken Co voor zijn jarenlange inzet voor de zorgcentrale.
Tot slot
Ingrid hoopt dat de samenwerking veel moois tot stand mag brengen. “Als er een vraag binnenkomt, kan een accountmanager bekijken bij welke onderneming deze ondergebracht kan worden. Bij een zorg gerelateerde vraag kan dit worden doorgezet naar ons en onze verpleegkundigen.”
Als laatste staat de zorgcentrale altijd open voor een kennismaking. “Collega’s mogen altijd bellen of mailen om een afspraak te maken!”
Gestopt met roken met het vitaliteitsbeleid
Jolanda Boers
Jolanda Boers, werkzaam bij CMO, heeft deelgenomen aan de cursus stoppen met roken van het vitaliteitsbeleid. Het is een avond die op verschillende plekken in Nederland wordt gegeven. Er wordt onder andere vertelt wat roken met je doet, de chemische aspecten waar je verslaafd aan raakt en de gebruikelijke smoezen tijdens het afkicken.
Halverwege januari drukte Jolanda Boers, werkzaam bij CMO, haar laatste sigaret uit! Tijdens de cursus vanuit het vitaliteitsbeleid van ZDG. “Het is heel gek, maar je moet verplicht deelnemen aan rookpauzes. Of je nou wil of niet. Op een gegeven moment moesten we naar buiten en daar ging je dan je allerlaatste sigaret roken. Dit was eigenlijk een afscheidssigaret.” vertelt Jolanda.
Ook voor Jolanda, die met een goed gevoel terug kijkt op de cursus. “Van te voren ben je sceptisch, maar achteraf was ik super overtuigd door de man die de cursus gaf. Ze vertellen je ook over de gevolgen en dat je een terugval kan krijgen. Heel interessant.”
Ook vertelt Jolanda dat de cursus je naderhand niet in de steek laat. Je krijgt onder andere ademhalingsoefeningen. Na de cursus word je voorzien van een noodnummer dat je kan bellen én je krijgt een mail waar alle informatie in staat. Ook als je terugval hebt ben je welkom om de cursus weer opnieuw te volgen. Jolanda vindt het vitaliteitsprogramma dat binnen ZDG wordt aangeboden fijn, zo maakt ze ook nog eens met veel plezier gebruik van het fietsplan.
Cursus Gravendienst voor Ministerie van Defensie
Samenwerking tussen Docendo en CMO
Op 17 en 24 maart heeft Docendo in samenwerking met CMO de training voor de Gravendienst van Defensie verzorgt.
Begin maart kwam het verzoek binnen vanuit het Ministerie van Defensie om een training te verzorgen voor hun Gravendienst in verband met de oorlog in Oekraïne. Een op speciaal opgezette training gegeven door onze collega’s van CMO! Super gaaf om te mogen doen.
Tijdens de cursus, die we ‘Piëteitsvol omgaan met slachtoffers van een niet natuurlijke dood’ noemen, gaven we les in verschillende onderwerpen. Denk aan hechttechnieken voor het sluiten van grote wonden, op welke manieren kun je grote wonden snel en goed afplakken als er heel veel slachtoffers zijn gevallen en op welke manier plaats je een overledene correct in een bodybag. De docenten die deze les gaven zijn CMO’ers Ryshène Rog en Stephanie van Tilburg. Deze training is gegeven in het Vlietland ziekenhuis en daarnaast kregen de deelnemers gedurende deze dag ook een confrontatie met een overledene. Deze training behoort niet tot het standaard aanbod van Docendo, maar door de goede samenwerking met CMO kon deze training tot in korte tijd worden opgezet!
CMO en Docendo zijn enorm trots op deze opdracht omdat zij op deze manier ook hun steentje kunnen bijdragen aan de hulpverlening in Oekraïne.
Nieuwe huisstijlen
Directiesecretaresse
Bente Meijer
Ze is onmisbaar voor de directie en voor vele andere collega’s, maar niet iedereen kent haar even goed: Bente Meijer. Al bijna 3 jaar is Bente de rechterhand van onze directie, maar Bente is veel meer dan dat.
Als rechterhand van Algemeen Directeur Danny van Rosmalen en Financieel Directeur Paul Damen is ze verantwoordelijk voor o.a. de correspondentie en het plannen van interne en externe afspraken. “Ik zorg ervoor dat alles soepel verloopt en dat ik ze een stukje ontzorg. Maar ik vind het ook leuk om collega’s te helpen en iets voor ze te kunnen betekenen.” vertelt Bente. Juist daarom is ze ook BHV-ploegleider van het hoofdkantoor.
Naast het werk voor de directie vallen er nog vele andere werkzaamheden onder het takenpakket van Bente zoals het bestellen van kantoorartikelen, correspondentie en de taak van wagenparkbeheerder. “Veel organiseren en regelen. Dat is wat ik ook zo leuk vind aan het werk. Het is heel divers en elke dag weer anders. Omdat ik heel veel dingen doe, ben ik bij veel betrokken en weet ik van veel dingen die spelen. Ik krijg van alles iets mee.” Dat vind ik een leuke rol binnen het bedrijf.
Collega’s
“Je leert echt elke dag nieuwe dingen. Collega’s van de verschillende werkmaatschappijen zijn zo gespecialiseerd in hun vak, dat ik elke keer weer nieuwe interessante dingen hoor en zie. Sinds ik in deze branche werk heb echt een veel breder beeld gekregen over wat er allemaal komt kijken rond een overlijden” vertelt Bente. “De inzet en de wil om er samen iets moois van te maken, blijft iets moois.”
Op het hoofdkantoor kent iedereen Bente inmiddels en weten ze dat ze altijd bij haar aan kunnen kloppen, of het nu voor een vraag is of gewoon om een praatje te maken. “Maar iedereen is welkom. Ik vind het echt leuk om mensen te leren kennen. Dus mocht je een keer in de buurt zijn of langs willen komen, loop vooral even langs!”
Mocht je een vraag hebben voor Bente, kun je haar altijd bereiken via:
Extern vertrouwenspersoon
Lianne Jonkman
In overleg met directie, management en ondernemingsraad is er een extern vertrouwenspersoon aangesteld. Voor ZDG zal Lianne Jonkman de vertrouwenspersoon zijn.
Wanneer je te maken krijgt met ongewenst gedrag, waaronder, maar niet beperkt tot agressie, ongewenste intimiteiten, pesten, arbeidsconflicten of discriminatie kun je met haar contact opnemen.
De vertrouwenspersoon is aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) en hanteert de gedragsregels en geheimhoudingsplicht zoals de LVV deze voorschrijft. Voor meer informatie hiervoor kun je de website van de LVV bezoeken: www.lvv.nl.
De vertrouwenspersoon heeft tot taak:
Behandeling van de klacht:
Er wordt van elke klacht een dossier aangelegd. Twee jaar na beëindiging van de behandeling wordt het dossier vernietigd. Informatie wordt alleen met derden gedeeld indien daar toestemming voor is gegeven. De vertrouwenspersoon doet jaarlijks verslag van het aantal en de aard van de klachten. Op basis van de bevindingen worden voorstellen gedaan aan de directie. Mocht de klacht dermate ernstig van aard zijn of anderszins kan een klacht direct gemeld worden bij de directie.
Lianne Jonkman
06-10740231
vertrouwenspersoon@ja-groep.nl